Hatályos országos jogi anyagok:
Helyi rendeletek:
A helyi adókról általában:
Az önkormányzat képviselőtestületének egyik alapjoga, hogy önkormányzati rendeletek útján, a helyi adóztatást szabályozza. A Magyar Köztársaság Alkotmánya és az önkormányzati törvény biztosítja az önkormányzatoknak azt a jogát, hogy a törvényben meghatározott keretek között helyi adókat vezethessenek be. E szabályozás szervesen illeszkedik az Európa Tanács által 1985. évben elfogadott Helyi Önkormányzatok Európai Kartájához, mely deklarálta a helyi adóztatás jogát.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) biztosítja az önkormányzat adó megállapítási jogát, amely alapján az önkormányzat szuverén módon dönthet arról, hogy gazdálkodási feladatai és az ehhez szükséges forrásképzés érdekében - törvényi keretek között - él-e és ha igen, milyen mértékben a helyi adóztatás eszközével. Az önkormányzati autonómia továbbra is meghatározó garanciája az önkormányzati vagyon és a kiszámítható pénzügyi stabilitás.
Az önkormányzati adóhatóság által beszedett önkormányzati adók évről évre tervezhető és biztos bevételi forrást jelentenek. A helyi adóztatás az önkormányzat kezében olyan lehetőség, amely a helyi vagyoni érdekeltséghez, a kommunális fejlesztésekhez, valamint a helyi gazdasági tevékenységhez kapcsolódhat. A szabályozás lehetővé teszi, hogy a lakosság mellett, a vállalkozó (gazdálkodó) szféra egésze adóztatható legyen.
A helyi adózás struktúrája négy fő rendszerelemre épül:
A Htv. és - a keretszabályozásából eredően - az arra épülő önkormányzati rendeletek biztosítják az önkormányzat helyi adókivetési jogát. Az önkormányzat kizárólagos joga, hogy a Htv.-ben meghatározott adóalanyok és adótárgyak tekintetében
A döntési autonómiából eredően, az önkormányzat határozza meg:
Az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza, - többek között - hogy az adóalap fajtáját, az adó mértékét, a rendeleti adómentességet és adókedvezményt úgy állapíthatja meg, hogy azok összességükben egyaránt megfeleljenek a helyi sajátosságoknak, az önkormányzat gazdálkodási követelményeinek és az adóalanyok széles körét érintően az adóalanyok teherviselő képességének, valamint, ha adómentességet, vagy adókedvezményt állapít meg, akkor azt legalább három egymást követő naptári éven át nem helyezheti hatályon kívül, illetve az adóalany hátrányára nem változtathatja meg.
2005. évtől az alkotmányos mozgástér bővítése érdekében a törvény az építményadóban, az idegenforgalmi adóban stb., azaz a tételes adóösszegben meghatározott adónemek esetén lehetővé tette, hogy a rögzített felső mértéktől az önkormányzat az infláció követésével eltérjen. Az adó mértékét a Htv.-ben meghatározott felső határokra indexálja a törvényalkotó.
Az említett adónemekben az adómaximum 2024. január 1-jétől a következőképpen alakul:
Építményadó | 2.508,6 | Ft/m2 |
Telekadó* | 456,1 | Ft/m2 |
Magánszemély kommunális adója* | 38.769,2 | Ft/adótárgy |
Tartózkodási idő utáni idegenforgalmi adó | 684,1 | Ft/fő/vendégéjszaka |
Helyi iparűzési adó | 2 | % |
A fenti adónemekben az adó mértéke Tiszaújvárosban a következő:
Építményadó általános adómérték | 900 | Ft/m2 |
Építményadó kedvezményes adómérték | 200 | Ft/m2 |
Tartózkodási idő utáni idegenforgalmi adó | 250 | Ft/fő/vendégéjszaka |
Helyi iparűzési adó | 1,5 | % |
*2024. évben Tiszaújvárosban ezen adónemekben nem kell adózni!