Felhívjuk szíves figyelmüket arra, hogy jogszabályi előírás alapján az ügyfelek elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek, a kérelmek csak elektronikus úton nyújthatók be. Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett szervezetektől papír alapon beérkező beadványok nem alkalmasak a kívánt eljárások megindítására.

 

A kérelem beadásához rendelkezésre állnak a Nyomtatványok fül alatt szereplő nyomtatványok, melyeket kitöltve és kinyomtatva tud hatóságunkhoz eljuttatni e-papír (epapir.gov.hu) szolgáltatáson keresztül.

Címzett: Tiszaújváros Város Önkormányzata

témacsoport: Önkormányzati igazgatás

ügytípus: Kereskedelmi ügyek

 

Továbbá a kérelem benyújtható az e-önkormányzat hivatali portálon (https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap) keresztül is az ott található űrlap kitöltésével.

 

Bővebb információ: http://www.varoshaza.tiszaujvaros.hu/index.php/8-informaciok/1636-elektronikus-ugyintezes

 

A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 3. § (1) bekezdése értelmében, aki Magyarország területén kereskedelmi tevékenységet kíván folytatni, köteles az erre irányuló szándékát a kereskedelmi hatóságnak bejelenteni.

 

A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Kormányrendelet (továbbiakban: Korm.rendelet) értelmében kereskedelmi hatóságként a kereskedő székhelye szerinti település jegyzője jár el az alábbi kereskedelmi formákban:

· mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenység,

· üzleten kívüli kereskedelem,

· csomagküldő kereskedelem,

· automatából történő értékesítés,

· közlekedési eszközön folytatott értékesítés esetében.

 

A Korm. rendelet értelmében kereskedelmi hatóságként a kereskedelmi tevékenység helye szerinti település jegyzője jár el az alábbi kereskedelmi formákban:

· az üzletben folytatott kereskedelmi tevékenység,

· bevásárlóközpontban folytatott kereskedelmi tevékenység,

· vásáron vagy piacon folytatott kereskedelmi tevékenység,

· közterületi és

· közvetlen értékesítés esetében.

 

A Korm. rendelet különbséget tesz bejelentéshez kötött termékkör (Korm. rendelet 6. sz. melléklete), illetve kereskedelmi tevékenység, valamint kizárólag üzletben forgalmazható, vagyis működési engedélyhez kötött termékek (Korm. rendelet 3. sz. melléklete), illetve eljárás között.

 

Bejelentéshez kötött kereskedelmi tevékenység bejelentése, működési engedély iránti kérelem

 

I. Bejelentésköteles termékek kereskedelme

 

A Korm. rendelet 6. sz. mellékletében meghatározott termékkörök a kereskedelmi hatósághoz történő bejelentést követően forgalmazhatóak. A kereskedő bejelentésköteles termékkör árusítására vonatkozó bejelentését a kereskedelmi hatóság haladéktalanul ellenőrzi, és amennyiben a bejelentés megfelel a jogszabályban előírt feltételeknek, a kereskedelmi hatóság 8 napon belül e tényről igazolás megküldésével értesíti a kereskedőt és nyilvántartásba veszi. A kereskedő a bejelentés napjától megkezdheti a kereskedelmi tevékenység folytatását, azonban, ha a hatóság hiányosságot tapasztal, a tevékenység folytatását megtilthatja.

A jegyző a nyilvántartásba vételt követően a bejelentés másolatát a nyilvántartási számmal együtt megküldi a jogszabályban meghatározott illetékes hatóságoknak is, akik – amennyiben a kereskedelmi tevékenység a feladat- és hatáskörüket érinti – hatósági ellenőrzést folytatnak le az üzletben.

 

Nyomtatvány: Kérelem, illetve bejelentés kereskedelmi tevékenység folytatásáról

Ügyintézési határidő: 8 nap

Fizetendő díjak, illetékek: Az eljárás költség- és illetékmentes.

 

Szükséges iratok jegyzéke:

1.   Nem a kérelmező tulajdonában lévő üzlet esetében az üzlet használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó okirat (a tulajdoni lap kivételével).

2.   Haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a kérelmező – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat.

3.   Közös tulajdonban álló üzlet esetében, ha nem a tulajdonostársak közössége a kérelmező, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat.

4.   Egyéni vállalkozás esetében igazolás a nyilvántartásban szereplő adatokról.

5.   Cég esetében aláírási címpéldány.

6.   Meghatalmazás, amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el.

7.   Kommunális hulladék elszállítására vonatkozó szerződés.

 

A vásárlók könyvét a nyilvántartásba vételt követően a hatóságunk hitelesíti.

 

II. Kizárólag üzletben forgalmazható termékek – engedélyköteles termékek kereskedelme

 

A Korm. rendelet 3. sz. mellékletében meghatározott termékek kizárólag üzletben forgalmazhatóak.

A kizárólag üzletben forgalmazható termékek

1.  a kémiai biztonságról szóló törvény szerinti veszélyes anyagok és keverékek, kivéve a jövedéki adóról szóló törvény szerinti tüzelő-, fűtőanyag célú gázolaj, LPG és az üzemanyag;

2. az egyes festékek, lakkok és járművek javító fényezésére szolgáló termékek szerves oldószer tartalmának szabályozásáról szóló kormányrendelet hatálya alá tartozó termékek;

3. állatgyógyászati készítmények és hatóanyagaik;

4.  fegyver, lőszer, robbanó- és robbantószer, gázspray, pirotechnikai termék, a polgári célú pirotechnikai tevékenységekről szóló kormányrendelet szerinti 1., 2. és 3. pirotechnikai osztályba tartozó termékek, az ott meghatározott kivételekkel;

5. növényvédő szerek és hatóanyagaik;

6. nem veszélyes hulladék;

7.  az Országos Tűzvédelmi Szabályzat szerint fokozottan tűz- vagy robbanásveszélyes osztályba tartozó anyag, kivéve a jövedéki adóról szóló törvény szerinti tüzelő-, fűtőanyag célú gázolaj, LPG és az üzemanyag.

 

A kérelem alapján hatóságunk engedélyezési eljárást folytat le, melynek során dönt a működési engedély megadásáról vagy a kérelem elutasításáról. Az egyes közérdekeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII.29.) Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott szakhatóságok megkeresésére hivatalból kerül sor. A jegyző a szakhatósági állásfoglalások beszerzése után – amennyiben a szakhatóságok az üzlet működéséhez hozzájárultak – az üzletet és a kereskedőt nyilvántartásba veszi és a működési engedélyről határozatot ad ki.

 

Szükséges iratok jegyzéke:

1.   Nem a kérelmező tulajdonában lévő üzlet esetében az üzlet használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó okirat (a tulajdoni lap kivételével).

2.   Haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a kérelmező – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat.

3.   Közös tulajdonban álló üzlet esetében, ha nem a tulajdonostársak közössége a kérelmező, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat.

4.   Egyéni vállalkozás esetében igazolás a nyilvántartásban szereplő adatokról.

5.   Cég esetében aláírási címpéldány.

6.   Meghatalmazás, amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el.

7.   Kommunális hulladék elszállítására vonatkozó szerződés.

 

A vásárlók könyvét a nyilvántartásba vételt követően a hatóságunk hitelesíti.

 

Nyomtatvány: Kérelem, illetve bejelentés kereskedelmi tevékenység folytatásáról

Ügyintézési határidő: 25 nap

Fizetendő díjak, illetékek: Az eljárás költség- és illetékmentes.

 

Kereskedelmi tevékenység adataiban történő változás bejelentése

 

A kereskedő az adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, illetve a nyitvatartási idő hosszabb ideig, de legalább egy hétig fennálló változását az azt megelőző nyolc napon belül köteles bejelenteni a jegyzőnek. A nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változása esetén bejelentési kötelezettség nem terheli a kereskedőt. A nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változása a nyilvántartásban feltüntetett nyitvatartási időnél csak rövidebb lehet. A kereskedő a nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változásáról a nyitvatartási idő kifüggesztésével köteles tájékoztatni a vásárlót. A jegyző az adatokban történt változást a bejelentés alapján nyilvántartásba veszi.

 

Szükséges iratok jegyzéke:

1.   A megváltozott adatokat igazoló dokumentumok.

2.   Cég esetében aláírási címpéldány.

3.   Meghatalmazás, amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el.

 

Nyomtatvány: Adatváltozás bejelentés kereskedelmi tevékenység adataiban

Ügyintézési határidő: 8 nap

Fizetendő díjak, illetékek: Az eljárás költség- és illetékmentes.

 

Az üzlet használatára jogosult személyében bekövetkező változás

 

Az üzlet használatára jogosult személyében történő változást – amennyiben az üzletben folytatott tevékenységet, illetve forgalmazott üzletköteles termékkört nem érinti – annak megfelelő igazolása mellett az új jogosult köteles bejelenteni.

 

Szükséges iratok jegyzéke:

1. Nem a kérelmező tulajdonában lévő üzlet esetében az üzlet használatának jogcímére (bérlet stb.) vonatkozó okirat (a tulajdoni lap kivételével).

2. Haszonélvezet esetében – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a kérelmező – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat.

3. Közös tulajdonban álló üzlet esetében, ha nem a tulajdonostársak közössége a kérelmező, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat.

4. Egyéni vállalkozás esetében igazolás a nyilvántartásban szereplő adatokról.

5. Cég esetében aláírási címpéldány.

6. Meghatalmazás, amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el.

7. Kommunális hulladék elszállítására vonatkozó szerződés.

 

Nyomtatvány: Üzlet használatára jogosult személyében bekövetkező változás

Ügyintézési határidő: 8 nap

Fizetendő díjak, illetékek: Az eljárás költség- és illetékmentes.

 

Kereskedelmi tevékenység megszüntetésének bejelentése, működési engedély visszavonása iránti kérelem

 

A kereskedő az üzlet megszűnését, illetve a bejelentés-köteles kereskedelmi tevékenység megszűnését a megszűnést követő 8 napon belül köteles bejelenteni a jegyzőnek. A jegyző a bejelentést követően haladéktalanul visszavonja a működési engedélyt és az üzletet törli a nyilvántartásból.

 

Szükséges iratok jegyzéke:

1.   Cég esetében aláírási címpéldány.

2.   Meghatalmazás, amennyiben nem az aláírásra jogosult jár el.

 

Nyomtatvány: Tevékenység megszüntetése

Ügyintézési határidő: 8 nap

Fizetendő díjak, illetékek: Az eljárás költség- és illetékmentes.