A halálesetet (beleértve az ismeretlen holttest anyakönyvezését is) – anyakönyvezés céljából – az azt követő első munkanapon be kell jelenteni a haláleset helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél. Az anyakönyvezést a hozzátartozó személyesen, vagy meghatalmazással rendelkező megbízott útján – temetkezési vállalkozás közbenjárásával – kezdeményezi.
A bejelentésről jegyzőkönyv készül. A bejelentést követően, az eltemettetésre kötelezett személy, vagy az eljáró temetkezési vállalkozó átadja az anyakönyvvezetőnek az elhalt állampolgár személyazonosságának igazolására alkalmas okiratait, valamint - amennyiben rendelkezésre áll - az elhalt születési anyakönyvi kivonatát, családi állapotának igazolására alkalmas dokumentumokat.
Az anyakönyvvezető az elhalt magyar állampolgár személyazonosításra alkalmas okiratait bevonja, majd érvénytelenítés után továbbítja az illetékes járási hivatal okmányirodájához. A bevont személyazonosító igazolványt a hozzátartozó külön kérésére, érvénytelenítés után az anyakönyvvezető visszaadja a haláleset bejelentőjének.